Blöjan bak och fram!


Det blev en skidtur idag :) Kände mig pigg imorse så kl. 10 drog vi iväg mot Mattila. Nästan 2,5 mil skidor blev det. De har även spårat upp mattila ski maraton banan så det långa sträckor uppkörda nu. Synd att jag inte tog med kameran i drickbältet för det var hur vackert som helst uppe på toppen vid Brännberg. Snö på träna och vitt överallt. Det såg ut som en perfekt vykortsbild. 4 minusgrader var det när vi kom dit så tempen var alldeles perfekt och även spåren var perfekta. Synd att det inte är närmare till Mattila. Det blir ett halvdagsprojekt eftersom det tar 45 min enkel väg dit. Så med bilresan, skidåkningen och vallningen tar det ca 4 timmar. Hoppas att det kommer snö i Torsby snart. Det är nästan inget kvar på backen nu, kanske bara 1-2 cm.  I alla fall så var morfar snäll och ställde upp som barnvakt. Gofisen är så glad i sin morfar. Bara pappa visar sig så skrattar gofisen så han har haft det bra idag. Det var första gången som pappa passade honom ensam. Eftersom tänderna växer för fullt nu så är gofisen dålig i magen så självklart fick morfar byta bajsblöja. När vi kom hem efter skidåkningen så var gofisen trött eftersom morfar hade underhållit honom hela tiden så då sov han middag. När han sen vaknade så var byxorna blöta. Han hade kissat igenom blöjan. När jag då skulle byta på honom så såg jag att blöjan satt bak och fram :P Ser en bild framför mig hur pappa byter på gofisen och funderar på hur blöjan fungerar, hehe. För oss som byter blöjor dagligen så är det så självklart hur man sätter på en blöja men för pappa som det var ett tag sen han bytte så är det inte lika självklart. Ska visa honom nästa gång hur man gör ;)

I eftermiddag så har jag bakat klart resterande julgodis: knäck och pepparmintskarameller. Imorn ska vi hälsa på älsklingens mormor så då ska jag ta med mig en burk med godis.



Knäck

3 dl strösocker
3 dl grädde (40 %)
3 dl ljus sirap
2 msk smör
1 påse hackad mandel

Blanda alla ingredienser utom mandeln i en tjockbottnad gyta. Låt koka på ganska hög värme.
Placera under tiden ut knäckformar på en bricka eller plåt.
Rör om då och då i grytan och då framför allt på slutet när knäcksmeten börjar bli brun och seg.
Gör kulprovet för att se om knäcken är klar genom att hälla några droppar knäcksmet i ett glas med kallt vatten. Kan knäcken lätt och kladdfritt formas till en kula är knäcken färdig. Är knäcken för lös så kokar du lite längre och gör om kulprovet. Alternativt om du har en digital termometer så koka knäcken till 125 grader.
Tillsätt hackad mandel när knäcken är klar.
Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna.







Pepparmintskarameller

3 dl strösocker
1 dl vatten
0,5 tsk ättiksprit
6 droppar pepparmintsolja
mörk blockchoklad

Blanda socker, vatten och ättikssprit i en tjockbottnad kastrull och koka massan i ca 10 minuter till 115 grader.
Använder man inte termometer kan man göra trådprovet: Doppa två fingrar i kallt vatten, ta en droppe sockelag mellan fingrarna och för isär dem. Massan ska då tråda sig. Tillsätt sedan pepparmintsoljan.
Häll sedan sockerblandningen i en skål över vattenbad. Vispa med gaffel tills blandningen blivit tjock och vit.
Klicka ut på bakplåtspapper och låt stelna. Smält blockchokladen i vattenbad eller mikrovågsugn. Lägg därefter på en klick blockchoklad på varje pepparmintspastill med hjälp av en tesked.


Älsklingen gav gofisen middag idag när jag var och handlade mat. När jag kom hem visade älsklingen mig vad han hittat i barnmaten.

Det är ett fiskben. Jag la en förpackning med servetter så att det syns hur stort benet är.



Skärgårdsgryta med lax var måltiden som benet låg i. Hädanefter blir det bara nestles barnmat här hemma.
Egentligen borde vi klaga men nu var ju fiskbenet så stort så att det inte gick att missa. Det vore ju värre om vi inte hade sett benet och sen hade det fastnat i halsen på gofisen. Konstigt att det inte hade upptäckts...


Gofisen har blivit väldigt stark i benen under de senaste veckorna och kan nu stå med stöd kortare stunder :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0