112 bullar!


Idag har jag också varit aktiverad från morgon till kväll. Vi började dagen med en promenad runt borejoggen. Sedan förberedde jag kvällens middag så var det bara att värma när vi skulle äta. När älsklingen kom hem från jobbet drog jag till toria och handlade allt inför bakning av saffransbullar och till tårtan jag ska göra på fredag för älskling fyller år på lördag. Det blev även ett tandläkarbesök innan jag drog igång med bakningen. Fick mina skenor idag med blekningsgelen som jag ska sova med nu på nätterna i ca en vecka. Ska tillbaka dit på tisdag för att se om det räcker eller om jag ska köra på nån dag till eller byta till starkare gel. Tog ett före foto innan jag åkte dit och såg då att den ena framtanden verkligen är påskgul :P men det ska det bli ändring på snart.

De senaste två åren har jag bakat saffransbullar istället för lussekatter eftersom jag alltid misslyckas med dem. De blir så torra även fast jag har i hur mycket smör som helst. Saffransbullarna är ju som vanliga bullar fast man har saffran i degen och så fyller jag dem med smör, vaniljsocker och mandelmassa. De blir hur saftiga och goda som helst. Kan rekommenderas. Tänkte byta några påsar mot mammas lussekatter för det känns lite mer juligt med lussekatter. Bakade dubbel sats för det är långt till tjugondag knut ;) I receptet stod det att det skulle bli 30 bullar vilket innebär att jag borde ha fått 60 bullar som gjorde dubbel sats. Men det blev hela 112 bullar och inte var de direkt små så undra hur stora de egentligen skulle ha varit...







Nu ska det fikas framöver :)

Recept (30 bullar)

50 g jäst
5 dl standardmjölk
150 g smör
250 g kesella
1,5 dl strösocker
2 kuvert saffran (1 g)
1 tsk salt
1,6 l vetemjöl

Fyllning:
75 g smör (jag tog nog minst dubbla ;) )
2-3 msk vaniljsocker
250 g riven mandelmassa

1 uppvispat ägg
pärlsocker

Baka som vanliga bullar och grädda i mitten av ugnen på 250 graders värme i 10 min.



Dagens outfit ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0