Vem vill komma på fika imorgon?


Kl. 20.45 drog jag till Toria (ica), vilket är en kvart innan de stänger och inhandlar pekannötter, poly och mörk blockchoklad. När jag kommer hem börjar jag att göra kanderade paranötter. Det var det enda lockande receptet jag kunde hittat på google.






2 dl nötter av valfri sort ex. hasselnötter, valnötter, mandlar, paranötter
1 äggvita
1 tsk kanel
0,5 dl socker

Vispa upp äggvitan lätt. Häll i nötterna och rör om. Häll i socker och kanel och rör runt. Lägg blandingen på en plåt med bakplåtspapper och rosta dem i 200 grader i 10 min. Dela isär när de svalnat.


Därefter blev det brownies som jag skall provsmaka imorgon.
Pollyn och den mörka blockchokladen skall jag ha till helgen när jag ska baka pollykaka.




Recept Brownie med pecannötter

16 bitar
Tid 1 timme
Ingredienser:
200 gr smör
150 gr Toblerone
100 gr Marabou dark pistachio
4 dl rårörsocker (strö)
150 gr pecannötter grovt hackade
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk äkta vaniljsocker
0,5 tsk salt
4 ägg

Använd en ugnsfast form med lite högre kanter (ca 21*26 cm).
Klä formen med bakplåtspapper genom att klippa pappret i lagom stora bitar och lägg det omlott i formen.

Smält smöret i en kastrull och dra av det från plattan. Pensla bakplåtspappret med lite smör. Bryt ner chokladen i det varma smöret och låt den smälta.

Tillsätt sedan råsocker och nötter i smör- och chokladblandningen. Sikta ner vetemjöl blandat med bakpulver, salt och vaniljsocker, blanda ordentligt. Rör sedan i äggen ett i sänder och se till allt är väl blandat.

Häll smeten i formen och grädda i 175 grader. Efter 30 minuter tas kakan ut ur ugnen . Släpp ner formen på en tjock skärbräda så kakan sjunker ihop.
Detta knep gör att kakan blir mer kompakt i konsistensen och utan luftbubblor! Låt sedan kakan grädda ytterligare 10 minuter. Det blir en kladdig men inte rinnig brownie!

Låt kakan svalna något i rumstemperatur, men ställ sedan in den i kylen för att svalna helt! Skär upp i fyrkanter och servera med vaniljglass eller vispad grädde.





Kommentarer
Postat av: Maria

vilken SYND att jag jobbar, när du har sådan god fika att bjuda på ;)

2011-11-02 @ 22:45:56
Postat av: Mammas Gofis

Säg inte för mycket, jag har inte provsmakat än. Ska göra det nu till kaffet. Om den blev god sparar jag en bit till dig ;)

2011-11-03 @ 15:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0