Tallinn!


Igår kom vi tillbaka från vår resa till Tallinn. Vi har haft det toppen bra. Självklart saknade vi våran lilla gofis men han hade skött sig bra här hemma :) Tiden gick så fort så det var mest på hemresan i bussen som det var jobbigast att vara ifrån honom. Eftersom vi kom hem ganska sent så var han trött när vi kom och han kunde knappt hålla uppe ögonlocken. Vi tvingade honom ändå att vara vaken en timma så vi kunde snosa på honom. Det kändes som han hade växt sen vi åkte. Både jag och Andreas tyckte att hans händer hade blivit större. Han växer så det knakar och har redan stl. 74 i klädstorlek.

Första kvällen på båten åt vi buffé och det var otroligt gott. Som vanligt så äter jag alldeles för mycket när det är buffé så jag mådde lite illa efteråt. Det kallskurna bordet var nog min favorit. Där fanns det bl.a. gravad lax, varmrökt lax, olika slags sillar, laxpaté, räkor, stenbitsrom, rostbiff, grönsaker, nudelsallad olika såser. Av detta bord tog vi två omgångar av. Sedan gick vi in på det varma bordet där det fanns potatisgratäng, revbensspjäll, kyckling, rostbiff, lamm, wok, stekta grönsaker i tomatsås och mer som jag inte kommer ihåg. Sedan gick jag och hämtade lite ost och kex och avslutningsvis så högg vi in på desertbordet. Där blev det marängswiss för min del med glass, kolasås, maränger, bär och grädde. Eftersom vi åt så mycket första kvällen så orkade vi inte göra så mycket mer. Vi tog bara en liten tur till baren och kollade runt lite grann. Sedan gick vi till hytten och tänkte vila lite på maten innan vi skulle gå ner till baren igen men då somnade vi och vaknade vid halv två på natten. Då var det bara att hoppa i nattlinnet och gå och lägga sig.

Lördagen spenderades i Tallinn i gamla stan. Det var väldigt mysigt där och det påminde litegrann om gamla stan i Stockholm. Det lyste även igenom att det var en öststat då det fanns fattiga, sunkiga byggnader lite varstans. Runt om gamla stan slingrade sig en mur som ni kan se på bilden.



Vi hann bl.a. besöka en katedral.

Vi var även inne och kikade. Det var mycket mer utsmyckat än i en svensk kyrka. Längst in i hörnet stod det några i en kö som skulle bikta sig hos prästen. Ingen fotografering var tillåten där inne. Det verkade mycket strikt.

Vi besökte även en utsiktplats som låg höst upp i gamla stan. Utsikten sträckte sig mot de nyare stadsdelarna och mot båthamnen.


Avslutningsvis blev det shopping och vi besökte en marknad och en alkoholbutik som hette "Super Alko" :) Passande namn för där inne bjöd de på smakprover och hade olika rabatterbjudanden på dryckerna. Så mycket som man fick provsmaka där inne så kunde man ju bli full innan man kom ut ur butiken :P Det blev iaf en del införskaffat till barskåpet och även lite presenter.

På marknaden köpte vi brända mandlar och raggsockor till Theo. Det blev även en kylskåpsmagnet som det står Tallinn på. De andra sakerna på bilden kommer från taxfreen: Halsduk, väggskylt och kajalpenna. Exakt en sådan halsduk har jag ägt förut som jag köpte när jag var i Thailand men den tappade jag bort i vintras. Väggskylten köpte Andreas till mig eftersom han tycker att jag städar för mycket. Här kommer en förstorning så att texten syns ;)

Nu behöver jag inte städa så mycket längre, toppen! :D


Presenter och beställning:

Farmor och mormor fick varsin milkwood och chokladkaka som tack för de varit barnvakt. Morfar fick en whisky som tack. Morfar skickade även med en bestllning på chivas regal 12-åriga whisky och 1L vodka.


Nästa bild skäms jag för att lägga upp då det är alkoholen till oss. Det känns som alkolistvarning när jag ser allt samlat på en bild, hehe :P Men men, det ska ju räcka länge också. Iaf veckan ut ;)

Jag köpte Dooleys och en till lokal mjölklikör som är i den fina förpackningen, 3 bag in box (2 vita och 1 röd), choklad och snacks. Andreas köpte cognac, whisky, vodka, öl och en bag in box med vitt vin. Nu är alkoholförråden fyllda :)

När vi kom tillbaka på båten skulle vi ta en tupplur så vi skulle orka med kvällen. Vi sov i 1,5 timme innan vi vaknade. Pigga efter det så gjorde vi oss iordning för kvällen där det stod rysk à la carte på menyn.

Det var mycket annorlunda. Till förrätt åt vi borsjtj som är en rödbetssoppa. Den innehöll bl.a. vitkål, lök, morötter, rödbetor och lamm. Den var helt ok men smakde väldigt annorlunda 3/5 poäng får den av mig. Till varmrätt åt jag grillspett med lamm, tomatsås, ugnsbakad potatis med persiljesmör och sallad till detta.

Lammet var väldigt mört och super gott. Den får nog 4/5 poäng av mig. Det var roligt och spännande att äta rysk mat. Vi blev även väldigt mätta denna kväll men inte så vi mådde illa iaf. Efter middagen drog vi till taxfreen och handlade upp vår sista euro.

Godis fick det bli för de sista slantarna. Denna kväll orkade vi sitta en stund i baren. Det var musikunderhållning under kvällen. Vi drack drinkar och spelade även på en enarmad bandit. Det blev ett fint avslut på en lyckad
helg :)

Idag står promenad, tvätt och inhandling av mat och blöjor på schemat.





Kommentarer
Postat av: Maria

Låter som ni haft en bra helg! =) Den där skylten skulle passa ypperligt här! ;)

2011-10-18 @ 14:55:57
Postat av: Mammas Gofis

hehe, ja skylten är toppen att ha här hemma :)

2011-10-18 @ 20:15:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0