Lussekatter!


De blev riktigt goda om jag får säga det själv :-) jag har prövat recept med kesella i då det sägs att det ska bli saftigare men för mig har det blivit tvärtom. Därför gör jag alltid nu efter nästan samma recept som jag gör bullar på förutom att jag har i ett ägg, dubblerar sockermängden och har i ett gram saffran.

Recept:

200 gram smör
5 dl mjölk
1 gram saffran (2 kuvert)
50 gram jäst
2 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk salt
Ca 14 dl vetemjöl 
1 uppvispat ägg att pensla lussekatterna med
Russin

8-10 min i ugnen på 225 graders värme 
Det blev 40 lussekatter men nu är det bara 39 kvar ;-) gofisen har ingen matlust idag och ville inte ens smaka på lussekatterna.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0