Renoveringtankar!

 
Ikväll har gofisen och jag varit själva eftersom älskling är på hockey med pappa och brorsan. Mormor och Dolly kom och hälsade på oss men de har åkt hem och gofisen sover så nu är sitter jag själv i soffan och funderar på att se på en film som jag skulle vilja se som jag sett några gånger förut för länge sen när jag var liten som heter "Barnen på Frostmofjället". Hockeymatchen är iaf slut så de borde vara på väg hem från Karlstad nu. Fbk vann med 2-1 mot Luleå ser jag nu på texttv:n :)
 
Mormor hade med sig en massa inredningstidiningar som hon sparat på som vi kollade i för att få ideér till renoveringen vi ska göra till våren. Det känns som jag har blivit lite klokar på hur jag vill ha det. Nu måste jag bara diskutera med Andreas och hoppas att han vill ha på liknande sätt ;) Han är med och bromsar upp så att det inte drar iväg för mkt. Jag brukar drömma iväg mig lite för mkt ibland. Men vi är iaf överens om att göra en helrenovering av köket. Vi stod i valet och kvalet om vi skulle göra en budgetvariant och bara måla luckorna eller byta ut köket till ett helt nytt. Även om köket stått sig bra i 30 år så skulle det vara så mkt mer praktiskt att ha ett nytt där man kan få inbygd mikro och ugn och så kan man dra ut lådorna i skafferiet osv. Det lutar åt ett Ikeakök som heter Ramsjö. Sedan ska vi även renovera alla rum utom toan på övervåning med nytt golv, tak, tapeter och nya fönster och även trappen upp till övervåningen. Vi har fått tag på en byggfirma som ska börja i mars-april nån gång. Nu måste vi också hitta en målare/tapetserare. Det är tänkt att det ska bli två sovrum och ett gästrum på övervåningen. Gästrummet kommer också att bli vårat sovrum ett tag framöver när gofisen ska få eget rum. Det blir för tuff övergång från att ha sovit i samma rum som oss till att vi inte ens sover på samma våning till att börja med så därför tänkte vi börja med att sova i olika rum bredvid varandra.
 
Ett lantligt kök skulle jag vilja ha typ detta ovan men med blommiga tapeter istället för rutiga.
Detta kaklet är fint som går omlott.
 
 
Har bara kollat på nätet på tapeter än så vi får väl kika mer på Järnbolaget och låna hem lite pärmar. Men i köket vill jag ha bröstpanel i pärlspont och någon blommig tapet ovanför typ detta:
 
I barn(ens) sovrum vill jag ha ganska neurala ljusa tapeter. Inga barnmotiv utan hellre skaffar jag detaljerna som gardiner, lakan, överkast med barnmotiv som är lättare att byta ut. Renovering är inget som vi direkt vill göra ofta. I gästrummet skulle jag vilja ha en fondvägg med liggande panel som en vän till mig har i sin lägenhet. Det var superfint. Men panelen ska vara gjord av brädor och inte pärlspont så att det blir lite mer robust.
Typ så här fast bara en vägg + snedtaket. Det ska vara på den väggen där sänggaveln ska stå. Resten av rummet skulle jag vilja ha i någon ljus rosa tapet ev. blommor på (Idéen på det här rummet tror jag blir svårast att få med Andreas på :P. Han gillar inte rosa och panel.).
 
Trappen ska vi köpa stepkit till i ek och måla sidorna vita. Sedan blir det panel hela trappen upp.
Denna trapp är så vacker.
 
När älsklingen kommer hem ska jag be honom gå in på min blogg för att läsa om mina ideér, hehe. Så får vi se hur mkt vi får kompromissa.
 
God kväll!
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Trappen ser exakt likadan ut som mina föräldrars som pappa nyligen byggt. Även golvet är likadant :) Ert hus kommer bli såå fint! Saknar dig, kom till Stockholm snart!! Många kramar Sara

Svar: Jaha, vad lustigt. Det ska bli så soligt att få fint här hemma :) Saknar dig med. Maria och jag har kollat upp en helg som skulle passa oss. Hur ser det ut för dig helgen den 15:e mars? Kram
Linn

2013-01-09 @ 12:32:23
Postat av: Sara

Det är väl helgen innan påsk? Det passar mig fint! Kram

Svar: Det är två helger innan påsk. Går det fortfarande bra? Kram
Linn

2013-01-10 @ 10:50:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0