18:e graviditetsveckan!

 
Helgerna går så fort trots att jag haft långledigt fre-sön. Ändå har vi tagit det lugnt i helgen. Theo blev sjuk i torsdags. Han var redan hostig när jag lämnade honom på dagis i torsdags. När han kom hem hade han blivit hes och förkyld. Det passade ju väldigt bra att jag var ledig i fredags när han blev sjuk så slapp jag vab:a. Igår fick han även feber och kräktes ett par gånger. Tror inte han är magsjuk utan han kan kräkas bara av att han har feber. Han har inte ätit något heller de senaste dagarna och sitter i soffan och ser på tågklipp på youtube. Han är så fascinerad av tåg och kan se flera timmar på olika tågklipp. Han har fortfarande lite feber idag också och är hängig så tror inte han ska vara på dagis imorn heller. Det blir jag som vab:ar imorn i så fall eftersom jag är tröttast och behöver mest vara hemma och ta det lugnt. Dessutom började Andreas nytt jobb för 2 veckor sedan och då känns det inte bra att vara borta så i början. Han har ju redan bett om att få vara ledig på fredag när vi ska på RUL.
 
Idag är jag i 18:e graviditetsveckan (17+5). På fredag får vi veta mer exakt när bebis är beräknad. Vi har också bestämt oss för att kolla kön om det går.... Illamåendet släppte ju i vecka 11 för mig. De krämpor som jag har nu är trötthet och lite ryggont har jag börjat känna men inte så farligt mycket än. Jag är dessutom väldigt kissnödig hela tiden. Går upp en gång på natten för att gå på toa. Min hy har blivit så dålig under denna graviditet om jag jämför när jag väntade Theo. Då hade jag inte en finne under hela graviditeten och nu har jag fullt på ryggen och får några nya i ansiktet varje vecka. Ibland får jag även finnar på konstiga ställen som tex. på magen. Det ser ut som magen sitter längre ner denna gång. Därför misstänker jag ett annat kön denna gång men vi får se...har hört att de som fått samma kön haft olika graviditeter så det behöver ju inte vara så men vi får se på fredag....
 
Här är jag i vecka 17+6 med Theo
 
Denna bild är från idag v. 17+5
 
 Jag brukar gå in på www.blimamma.se/graviditetskalender för att kika på hur stor bebisen är på ett ungefär. Så här såg det ut idag:
 

Gravid i vecka 17 (graviditetsvecka 18)

Din graviditet i siffror
  •  Första dagen for din senaste mens var 23-Jul-2013
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 29-Apr-2014 (s tecken)
  •  Du är gravid i vecka 17+5 (läs mer).
  •  Bebisen väger c:a 164 gram. *
  •  Bebisen är c:a 16,9 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 44% av graviditeten.
  •  Du har 155 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 23-Jul-2013 till 21-Oct-2013
  •  Din andra trimester varar från 22-Oct-2013 till 18-Jan-2014
  •  Din tredje trimester varar från 19-Jan-2014 till 29-Apr-2014

* Siffrorna avser genomsnittsbebisen och bygger på medelvärden för ett stort antal foster. Ref: Lagercrantz, H. (2003).

 

 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0