Hemma igen!


Igår kom vi hem från Trollhättan där jag åkte Alliansloppet igår. Alliansloppet är världens största rullskidtävling med 1200 åkare och 48 km långt (min pulsklocka visade 47,5 km). Vi bodde hos mormors syster Eivor och hennes sambo Clerense som bor ca en km från där starten gick. Vi kunde inte haft bättre boende. Anledningen till att jag åkte denna tävling var för att jag ska åka Tjejvasan och Vasaloppet i vinter och vill sida upp mig några startled och Alliansloppet är seedningsgrundande inför det. 
Jag åkte i tävlingsklassen damer seniorer 48 km och kom 4:a. Det finns även en elitklass där enbart de som har FIS-poäng får vara med i som elitsatsar på längdskidor. Där hörde inte jag hemma. Jag hade inget placeringsmål innan tävlingen men ville klara tävlingen på 2 timmar och 45 minuter. Nu gick det bättre än jag trodde. Kroppen kändes pigg och jag fick olika ryggar att hänga på i stort sett hela loppet så jag fick en sluttid på 2,31,20. Det var nästan 15 minuter bättre än jag räknat med så jag är super nöjd :-) nu ska det bli spännande att se hur långt det räcker för seedning. Det brukar ta några dagar innan de publicerar det. Mitt mål är att hamna i led 1 på Tjejvasan och minst led 4 på Vasaloppet (helst 3:e led men 4:e är ok). Idag är jag bra mör i kroppen och speciellt i armarna då det mestadels var stakning igår. Jag har ingen bild från loppet då pappa var drickalangare åt mig och hade inte tid så han tog en bild efteråt istället men telefonen blev kvarglömd i Trollhättan så bilden får vänta tills telefonen blivit hitskickad.
min nummerlapp
jag startade klockan lite innan start för sluttid skulle jag få exakt ändå tänkte jag för jag ville mest se om sträckan överensstämde. Jag höll en snittid på 3 min och 10 sekunder per km räknade jag ut sedan så jag har tränat upp mig bra sedan i mars när jag började träna. Nu är det bara att fortsätta träna så gott det går i höst mellan förkylningar och hinna med jobb och barnen och alla hushållssysslor. Jag har köpt kort i skidtunneln och ska åka skidor en gång i veckan på snö i höst. 

Jag fick två grattishälsningar igår :-)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0