Tusenfryd!

 
Igår åkte vi på en dagsutflykt till Tusenfryd med barnen. Tusenfryd är ett tivoli ett par mil söder om Oslo. Det blev en lång dag med många prövningar. Bilresan tog längre tid än väntat då det var bilkö strax utanför Oslo och vi fick krypköra i en fyra km lång tunnel. Då blev Theodor rädd och ville ur bilen. Vi kom fram till slut efter 3,5 timme och väl därinne var det fler än vi som ville vara igår :P 
30-40 min väntetid på varje karusell är inte lätt för två fyraåringar att ha tålamod med efter att ha suttit still i en bil så länge. Vi hade sällskap dit med A:s släktingar som bor i Ekshärad. Joel är bara några månader äldre än Theodor så de leker bra ihop. Nu blev det dock för mkt intryck för Theodor och massor av överskottsenergi så han skötte sig inte bra därinne. Det tog lång tid att få maten och under tiden hann gofisen hälla ut drickan på sig själv och spöka sig därinne. Då fick vi nog och sa att vi åker hem efter maten. En karusell hade han hunnit åka då och klockan va 16. Då grät han och lovade att skärpa sig. Vi kom överens om att ge honom en sista chans men skulle åka hem direkt om han misskötte sig igen. Då gick det bättre när han förstod allvaret. Vi åkte flumride efter lunchen och det blev lyckat trots ca 40 min väntetid. Gofisa somnade då och sov resten av vistelsen på Tusenfryd och vaknade lagom då vi skulle åka hem och sätta oss 3,5 timme i bilen. Hon skrek och grät halva resan hem. Jag försökte med allt tills min fantasi tog slut men inget hjälpte. Till slut tog mitt tålamod slut så jag bad A sätta sig bak och låta mig få köra istället. Det positiva med dagen är att vi hade fint väder och trevligt de sista två timmarna på Tusenfryd när gofisen skötte sig och Thilde sov middag men resten var hemskt. Vi kommer inte åka dit igen förrän barnen är mycket större. Inte att rekommendera att åka så långt med en bebis som inte kan gå och få göra av med sin energi. Vi hittade inget bra krypställe för henne där hon inte skulle ha blivit övertrampad så stackarn fick sitta still större delen av dagen. Vi har sett till att hon fått röra mycket på sig här hemma idag :-) A sa på hemvägen när hon skrek och grät och jag tyckte så synd om henne att detta är glömt imorgon och det tror jag hon gjort. Hon verkar inte ha fått några men utav gårdagen :-) idag har det varit en fin dag hemma och både A och jag föredrar att hålla oss hemma med barnen då allt är så mkt enklare. Vi åkte iväg igår enbart för Theodors skull och jag tror att han hade kul också, speciellt under tiden han åkte de fyra karusellerna vi hann med på sex timmar :P hädanefter blir det karuseller på marten istället :-)
Lite bilder:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0