Mums!


Var iväg i eftermiddag och gjorde några ärenden på byn. Nu är alla julklappar helt klara. Har nog aldrig varit så här tidig någon gång. Brukar ju köpa de sista klapparna några dagar innan så i år är jag i tid. Det känns bra att inte behöva tänka på det mer. Julgran har vi också fixat men den ska inte in än på ett tag. När jag kom hem drog älsklingen iväg och tränade. Jag la då gofisen i babygymet när jag skulle baka saffranskaka. Så här låg han när jag tittade till honom 10 min senare.

Busfröt hade vänt sig till andra sidan och sprattlade och skrattde för fullt. De senaste två veckorna har vi märkt att han inte ligger kvar på samma sätt som vi läger ner honom i babygymet. Snart är nog den lugna tiden förbi...


Saffranskakan blev verkligen super god. Maria du hade rätt, den blev nästan lite kladdig inuti. Inte alls torr på långa vägar. Ska frysa ner den nu för annars äter jag snart upp hela :P


Recept Saffranskaka:

4 dl mjöl
200 g smör
2 ägg
1 pkt saffran + 1 sockerbit
3 dl socker
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk

Garnering:
* Florsocker

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst.
Stöt saffran och sockerbiten. Häll det i sockerblandningen.
Häll i det avsvalnade smöret blandat med mjölk.
Blanda mjöl och bakpulver. Vispa ner smeten. Häll i en smord form.
Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.

Låt svalna och garnera med florsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0