Bakat inför 1-årsdagen och nu jobbansökan!


När jag kom hem från apoteket idag var svärmor hemma och passade gofisen. Älsklingen och hans bror var iväg och körde grejor, bl.a. möbler till återvinningscentralen från Ingrids (älsklingens mormor) lägenhet . De har öppet längre på torsdagar och svärmor var ledig idag. Nu är det inte mkt kvar att köra bort. Sedan återstår städningen...

Efter att gofisen lagt sig har jag bakat chokladsnitt och kärleksmums till gofisens 1-årsdag. Igår beställde jag en tårta på wienerkonditoriet till födelsedagen. Jag har varken tid att baka tårtan på måndag eller kan baka någon rolig barntårta. Det fick bli en nalle puh tårta som är en vanlig operatårta men har formen av nalle puh med gul och röd marsipan.





En sak som jag funderat över är: Vad är skillnaden mellan operatårta och princesstårta?
Nu har jag googlat och hittat en förklaring på "kakbloggen" ;)

Många har funderat på det stora mysteriet. Vad är en prinsesstårta och vad är en operatårta? Kakbloggen reder ut begreppen så att du slipper fundera mera.

Saker och ting är inte alltid vad de utger sig för att vara. En svart och vit-randig häst är just ingen häst utan en zebra och alla banditer går inte under namn som Ville Vessla eller Spökplumpen. På samma tema finns det de som menar att en prinsesstårta inte är en prinsesstårta. Det är istället en operatårta. Kontroversen ligger i sylten.

Till förespråkarna för den konservativa ideologin hör bland annat Bonnierägda webbplatsen Allt om mat som menar att en äkta prinsesstårta endast består av fyra huvudkomponenter:

  • Sockerkaka
  • Vaniljkräm
  • Grädde
  • Marsipan

Lägger man till sylt som en femte huvudingrediens bör bakverket istället klassas som en operatårta enligt många kännare, däribland Allt om mat.

 

 

Wikipedia: En riktig prinsesstårta innehåller inte sylt och har grädde (ej tårtbotten) närmast marsipanlagret. En "prinsesstårta" med sylt i botten och rosa marsipan är egentligen en operatårta.

 

Nu var det utrett :)

 

Ja, då var det dags att ta itu med att söka jobbet ett till jobb. Jag har skickat mitt personliga brev till Sara som är journalist och super duktig på att skriva och har fått många tips så nu ska jag kolla lite på det. Jobbansökan går ut imorn så jag kanske gör klart resten imorn...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0