Långfredag- värkstart


Ifjol låg påsk väldigt sent. Långfredagen var den 22:a april och den dagen minns jag väldigt väl. Gofisen var beräknad till den 11:e april, alltså hade jag gått 11 dagar över tiden. Då hade jag gett upp hoppet om att det skulle komma någon gofis. Det var nästan så att jag tvivlade på om det skulle komma någon bebis överhuvudtaget :P Jag hade varit hos barnmorskan på tisdagen den veckan och hon sa att senast på tisdag nästa vecka har du ditt barn. Jag ställde in mig på igångsättning på måndag den 25:e. Iaf så vaknade jag den morgonen av att jag var helt slemmig i underlivet och jag hade läst att förlossningen kunde starta med att slemproppen går :P men att det fortfarande kunde ta några dygn innan det startar på allvar. Älsklingen och jag åkte till mina föräldrar på fredag förmiddag och tog en promenad med pappa och Dolly i den fina vädret. Det var väldigt vackert väder hela påsken ända fram till tisdag då vi åkte hem från BB för den dagen regnade det. Minns att jag bestämt mig för att inte stanna och vila så mkt som jag brukade när jag var ute på promenad. Jag ignorerade sammandragningarna och gick på. Vi gick tre km och för en höggravid kvinna kändes det som en mil. Det blev bara en paus på hela sträckan för mig :) När vi kom tillbaks bjöd Roland som är mina föräldrars granne oss på kaffe och glass och vi satt ute och solade oss. Sedan drog vi hem en stund och vilade innan vi åkte tillbaks till mina föräldrar på påskmiddag. Vi blev bjudna på grillat lammkött minns jag och vi satt ute vid poolen. Där i hörnan blev det fruktansvärt varmt eftersom det blir vindstilla. Jag orkade inte till slut så då gick jag in och satte mig. På eftermiddagen hade jag lite värk i magen som kändes precis som mensvärk. Maria kom och hälsade på en stund på eftermiddagen och hade med sig ett stort påskägg fyllt med choklad :) Ägget kom väl till användning på BB ;) På kvällen gjorde vi varma smörgåsar och under tiden vi äter så börjar värkarna. Då är klockan runt 20.00. Denna gång kändes det annorlunda mot sammandragningarna vi åkt in för innan och jag förstod att nu var det på gång. Vi följde direktiven med att ta två alvedon och sedan avvakta och se om värkarna gav med sig. Man skulle iaf vänta i 2 timmar innan man åkte in till BB. BB-väskan hade stått packad i sovrummet sen mitten på mars och nu fattades bara lite småsaker som tandborste och tandkräm. Runt tio-halv elva nån gång åkte vi söderut mot Karlstad BB och inte en bil tror jag att vi mötte på vägen. Värkarna kom ungefär var 5:e minut och jag minns att det gjorde väldigt ont och det var svårt att klara av dem liggandes i bilen. Vid det här laget trodde vi att det var bråttom in till BB och bilfärden ner var nog den snabbaste jag gjort i mitt liv. Den här gången somnade jag inte i Fagerås som jag gjorde två veckor tidigare då vi åkt in på falsk alarm. Nu gick det inte att sova eftersom värkarna gjorde så ont.

På BB var det ganska fullt den kvällen och barnmorskorna hade fullt upp. Det började med samma procedur som förra gången genom att jag fick lämna urinprov och sedan mäta sammandragningarna/värkarnas intensitet liggandes på en brits. Sedan undersökte de mig och konstaterade att livmoderhalstappen var utplånad och jag var öppen 1 cm. Blev informerad om att det kan ta lång tid ändå även fast man börjat öppna sig.

Till denna tidpunkt minns jag allting klart. Sedan är allting ganska suddigt. Jag minns många detaljer men inte vilken ordning de kommer som t.ex. duschade jag direkt efter undersökningen på natten när vi kom in eller var det på eftermiddagen dagen därpå? Jag badade i badkar en gång minns jag men var det på natten eller på eftermiddagen dan därpå? Eller var det så att jag duschade först en stund på eftermiddagen och en kort stund senare så badade jag? Jag minns bara fragment som jag inte kan placera riktigt i vilken tidsorning det skedde. Jag som brukar minnas så bra tappade kontrollen helt...


Dagens gofis ;)






Idag har vi varit hos gammelmormor på påskmiddag. Gofisen fick ett påskägg med ett par jeans från polarn och pyret och en trisslott som det var 25 kr i vinst på. Nu sitter vi hemma i soffan och äter varma smörgåsar. Vi bestämde oss ikväll för att föra in det som tradition på långfredagen på kvällen eftersom vi nu ätit det två år på raken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0