Cykelhjälmar!

 
Igår fick jag lön + min gratifikation från praktiken. De drog dock 33 % skatt :P men ändå bättre än inget alls. Gratifikationen sparade jag undan för att ha till fickpengar när vi åker utomlands. Det är så kul att få lön nu varje månad. Tänkt att äntligen kunna försörja sig helt fullt ut nu, vilken frihet. Skönt även för Andreas som dragit det tyngsta lasset ekonomiskt sen vi fick gofisen...
 
Idag har jag jobbat från 9-14.15. Efter jobbet kom min familj och hämtade upp mig så drog vi till Toria och veckohandlade. Då passade vi på att gå in på allsport och köpa hjälmar som jag tänkt göra i över en månads tid. Det blev en blå till gofisen och en svart till mig:
 
Nu ska jag bara försöka få älsklingen att montera ihop min cykel och fästa cykelstolen på den så ska vi snart försöka ta oss en premiärtur innan vintern kommer...
 
Ikväll ska vi grilla hemgjorda hamburgare med bröd och klyftpotatis till det. Till efterrätt har jag testat något nytt som vi får se hur det kommer att smaka:

Choklad brulée

 

Ingredienser

4 port

3 dl Arla® vispgrädde
1 dl Arla® mjölk, 3%
3/4 dl strösocker
4 msk kakao
4 stora äggulor (frukostägg)
1/2 msk vaniljsocker
ca 2 msk råsocker eller farinsocker
4 valnötter

Gör så här

Sätt ugnen på 150°. Vispa ihop grädde, mjölk, socker och kakao i en kastrull. Koka upp. Vispa upp äggulorna i en bunke. Häll gräddmjölken över äggen under kraftig vispning. Tillsätt vaniljsocker. Fördela smeten i 4 portionsformar som rymmer 1 1/2 dl vardera. Grädda i vattenbad i nedre delen av ugnen ca 60 min. Smeten är lite lös i mitten men stelnar när den kallnat. Låt formarna stå i kylen över natten. Vid serveringen: Sätt ugnen på ”grill”, högsta värme. Strö råsocker på bruléformarna och gratinera under grillen, men låt ugnsluckan vara öppen. Låt stå någon minut tills sockret har smält och fått färg. Passa dem noga. Sikta över lite kakao och garnera med valnötter.
 
Mormor passade gofisen en stund på dagen idag när jag jobbade eftersom morfar ville ha med sig älsklingen på något jobb han hade fått av någon han brukar röja åt. Då kikade de in på apoteket när jag jobbade och då passade jag på att be mamma köpa en flaska vin åt mig eftersom det är stängt när jag slutar jobba. Jag blev så sugen på att dricka vin ikväll till hamburgarna och nu tänkte jag ta mig ett glas och börja med middagen :)
 
Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0