Knäckpaj eller nötpaj!


På förmiddagen har jag bakat en knäckpaj till fikat som jag strax ska smaka på. Hittade receptet i en gammal ica tidning för länge sen hos mamma som jag har gjort några gånger. Sedan har jag gjort en egen variant och har nötter i pajformen så egentligen borde det ju heta nötpaj istället ;) Det blir smaskens det att äta på samtidigt som jag ska börja med kommunikationsuppgiften...



Recept:

Pajskal:
2,5 dl vetemjöl
100 g mjukt smör
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

Fyllning:
2 ägg
1,5 dl farinsocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör
ca 3 dl nötter ex. cashewnötter, pistagenötter, hasselnötter, jordnötter, pekannötter, valnötter eller mandlar (jag köpte en färdig påse på ica med blandade sorter av nötter)

Garnering:
1 dubbeldaim
3 dl grädde

Sätt på ugnen på 150 grader.
Blanda ingredienserna till pajskalet i en bunke och knåda ihop till en deg.
Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Ställ kalt i ca 10 min.
Nagga pajskalet med en gaffel och förgrädda i 10 min.
Rör under tiden ihop fyllningen. Vispa ägg och farinsocker poröst. Ha sedan i de övriga ingredienserna.
Fördela nötterna i det förgräddade pajskalet och häll sedan smeten i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen i 40 min.
Hacka daimen och strö över den. Låt kalnna. Servera med vispad grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0