Året som gått!


Tänkte att jag skulle försöka sammanfatta året som gått för att minnas vad vi gjort.

Januari:
  • Firade nyår i Sälen.
  • Tog examen på apotekarprogrammet.
  • Sålde lägenheten i Uppsala.
  • Flyttade in i huset i Torsby.
  • Renoverade sovrummet.

Här får jag mitt diplom i universitetshuset när jag tar examen.

 

Februari:

  • Renoverade vardagsrummet.
  • Pluggade på författningarna som fristående kurs.
  • Tog det rätt lugnt. Som höggravid presterade jag inte mycket per dag.

Gravid i vecka 32

 

Mars:

  • Följde med och servade älsklingen när han åkte vasaloppet.
  • Skrev tentamen i författningar som gick utmärkt.
  • Hälsade på Maria i Karlstad efter tentan.
  • Renoverade hall och toalett.

Älsklingen åker vasaloppet och har bara några hundra meter kvar att åka.

 

April:

  • Väntade på att bebis skulle komma.
  • Väntade ännu mera på att bebis skulle komma.
  • Väntade ännu ännu mera på att bebis skulle komma.
  • 13 dagar över tiden kom vår lille (STORA) prins till oss. Den 24 april kl. 1.04 tittade gofisen ut. 4130 g och 54 cm lång var han.

Inte lätt för varken mamma eller gofis i denna stund. Trött efter en lång förlossning. Här är gofisen 19 timmar gammal.

 

Maj:

  • Åkte ambulans till Karlstad sjukhus med blödningar som började på natten när gofisen var två veckor. Har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv som då. Trodde jag skulle förblöda. Tur att det finns så effektiva läkemedel som stoppar upp.
  • Ytterligare två veckor efter ambulansfärden besöker jag gyn på Torsby sjukhus med blödningar som startat igen men inte lika akut denna gång.
  • Maj blev en månad där jag lärde mig rollen som mamma med allt vad det innebär som amning, blöjbyte, trösta, natta etc.
  • Det blev dessutom en massa besök varje vecka på nyfikna som ville se vårt lilla underverk.
  • Gofisens första leende vid tre veckors ålder.

Gofisen är här drygt en månad.

 

Juni:

  • Gofisen blir stabil i nacke.
  • Åker en minitrip till Sunne och handlar en massa sommarkläder till gofisen.
  • Firar midsommar hemma med goda vänner.

Gofisen är på studentskiva och har på sig sjömanskostymen.

 

Juli:

  • Börjar träna igen efter graviditet och förlossning.
  • Gofisen döps lördagen den 16 juli.
  • Första utgången efter att gofisen föds. Det blev kollsnäs på fryksdalsdansen. En rolig kväll med vänner.
  • Gofisen åker på sin första semester till Hunnebostrand på västkusten tillsammans med mamma, pappa, mormor, morfar, morbror och gammelmormor.

Utanför kyrkan efter dopet.

 

Augusti:

  • Gofisen börjar äta gröt när han är 3,5 månad.
  • Åker en miniweekend till Uppsala och hälsar på mina vänner. Tar med mig gofisen.
  • Går promenad varje dag.

Gofisen är för första gången till stranden.

 

September:

  • Gofisen börjar med burkmat.
  • Är borta en hel dag från gofisen för första gången då jag åker till Karslstad och shoppar vinterjacka och lite annat + ser på hockey på eftermiddan/kvällen. Gofisen är hos mormor.
  • Börjar på babymassage i slutet av månaden.

Oktober:


  • Babymassage på onsdagar.
  • Fyller 25 år och får en kryssning till Tallinn fre-sön av älsklingen i present som vi åker på i mitten av denna månad. Första gången jag är borta över natten från gofisen. Ringde hem flera gånger per dag.
  • Promenader på förmiddagarna.
  • Gofisen börjar med välling och slutar då med nattmål.
  • Gofisen säger ma-ma-ma-ma eller mem mem och börjar sitta själv.

November:


  • Mamma fyller 50 år.
  • Vi drabbas av magsjuka men gofisen klarar sig.
  • En miniweekend i Sthlm där jag och Maria hälsar på Sara.
  • Gofisen får sin första tand och vänder sig från mage till rygg och tvärtom.
  • Julhandling.

Finkläderna är nu för trånga.

 

December:

  • Julpysslar med bakning och pyntning.
  • Gofisen får andra, tredje och fjärde tanden.
  • Åker skidor utomhus i Mattila.
  • Julbord med familjen i Gräsmark.
  • Firar jul hemma med familj.
  • Firar nyår hemma med goda vänner.

Egentligen har jag inte gjort så mkt  detta år när jag ser tillbaka men jag tycker att det har varit skönt att inte stressa och hinna så mkt som möjligt och det tar tid att sköta om en bebis med allt som hör till som matning, blöjbyte, närhet, trösta, natta etc. Det har varit ett toppen år tycker jag när jag ser tillbaka. Hoppas att 2012 blir lika bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0