Tandläkarbesök!


Vi började dagen med en promenad runt borejoggen. Efter halva sträckan tog vi paus hos pappa som sedan följde med resten av promenaden. Sedan blev det en kort skidtur innan jag skulle till tandläkaren. Det var som att åka i en isränna då det var plusgrader imorse och sen på dagen blev det en minusgrad så det frös på. Inte roligt då fästet försvann efter 10 min. Skönt att röra på sig iaf och det blev bra armträning då jag fick staka när fästet försvunnit.
Idag gjorde jag det första ingreppet hos tandläkaren för att byta till porslinfasader eller kronor som det egentligen heter. Det tog lång tid för det var en massa moment som skulle göras. Jag valde att ta bedövning så jag har varit bedövad ända upp till näsan ikväll :P men nu har bedövningen nästan släppt. Det kändes rejält att få bedövning ovanför framtänderna. Man är tydligen mest känslig där i munnen. Men det var det värt för sen kände jag ingenting. Kommer att ta bedövning nästa gång med. Idag så togs det avtryck i tre olika omgångar, tänderna fotades och så slipades mina plasttänder ner så nu har jag provisoriska tills nästa gång jag ska dit om 2,5 vecka. Tandläkaren fick slipa ner mer än han tänkt sig sa han eftersom jag hade så mkt plast. Från början hade han tänkt krona enbart på framsidan men nu blir det hela kronor istället. Det kändes lite äckligt efter att han slipat ner tänderna innan han satt på de provisoriska eftersom han slipade bort så mkt. Det var inte så mkt kvar av tänderna. Nu känns det bättre. De provisoriska tänderna är ännu gulare än mina gamla plasttänder så nu är de riktigt påskgula :P Men snart så blir det bättre. Det mesta är gjort för nästa gång ska han bara ta bort de provisoriska tänderna och fästa fast kronorna. Det som tar tid är att få hem kronorna som specialgörs efter avgjutningen de gjorde idag.

Imorn ska jag träffa min handledare och planera inför praktiken och på eftermiddagen så ska jag på box :) Snacka om träningsvärk jag kommer att ha i helgen då det är över en månad sen jag boxades :)


Dagens gofis ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0