Repetition!


Idag tänkte jag läsa på litegrann inför praktiken. Tänkte ta mig igenom farmakoterapikurserna idag. Igår läste jag klart mikrobiologi och då framför allt om de olika antibiotikagrupperna. Hittade mkt som jag kan ha användning av inför kommande arbetsliv som ex:
  • Att Gentamicin är ett licenspreparat och anledningen till detta är att har ett smalt terapeutiskt fönster och kräver individuell dosanpassning. En annan anledning är också att preparatet har höga biverkningar.
  • Amoxicillin används vid behandling av G-negativa bakterier
  • Bensylpenicillin (penicillin G) finns enbart i parenteral administrering p.g.a. syrakänsligt.
  • Penicillin V (Kävepenin) är det vanligaste penicillinpreparatet och har smalt antibakteriellt spektrum och därmed färre biverkningar. Används bl.a. mot streptococcus pnemoniae och mot UVI.
  • Tetracykliner binder via Mg 2+ för att verka. Därmed ska man inte dricka mjölk eller ta läkemedel som innehåller kalcium, järn och zink eftersom de konkurrerar med magnesiumet som ex. Novalucol, Novalucid, Link, Rennie, Omeprazol. Vid behandling med tetracykliner blir man ljuskänslig och ska då undvika solljus och solarium upp till 2-5 dagar efter avslutad behandling. Tetracykler ska ej ges till barn under 8 år då det tas upp av det växande skelettet och kan missfärga deras tänder.
  • Erytromycin ges speciellt till penicillinallergiker och tillhör makrolider som hämmar proteinsyntesen hos bakterier. Det har bredare antibakteriellt spektra än penicilliner och därmed påverkas normalfloran mer.
  • Kloramfenikol kan tränga igenom BBB och ges bl.a. mot tyfoidfeber, ögoninfektioner. Brett a.s.
  • Rifampicin tillhör gruppen av antiobiotika som hämmar nukleinsyrasyntesen. Rifampicin används vid behandling av tuberkulos.
  • Folsyrametabolismhämmare: Då använder man oftast en kombination med sulfametoxazol och trimetoprim p.g.a. synergisk effekt. Detta preparat används bara vid resistens vid ex. UVI p.g.a. allvarliga biverkningar.

 

Efter farmakoterapikurserna så ska jag bara repetera författningarna som jag totalt glömt på ett år. Sedan känner jag mig redo att börja min praktik och snart sätta min fot i arbetslivet. Kronans Droghandel, here I come ;) Lustigt nog så tycker jag det är roligt och väldigt intressant att kolla i gamla anteckningar. Har alltid känt att jag kommer aldrig sätta mig i skolbänken igen efter att jag avslutat apotekarutbildningen. Men nu skulle jag nog kunna tänka mig att läsa några kurser senare i livet eller någon kortare utbildning. Bara det inte är på heltid i flera års tid.

Dagens gofis ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0