Chokladfreak!


Idag har jag:
-Tvättat
-Vattnat blommor (även orkidéerna har varit i blöt)
-Veckohandlat
-Haft besök av mina föräldrar på förmiddagen och mormor på eftermiddagen
-Badat gofisen
-Bakat snickerskladdkaka
-Skrivit klart kundkommunikation 2
-Lagat middag (klyftpotatis med grillspett och tzatziki, fetaost, oliver, tapenade som tillbehör)
-Tagit hand om gofisen

Jag kunde inte göra uppgiften när gofisen sov middag eftersom jag hade gäster så älsklingen fick passa honom ett par timmar på eftermiddagen. Jag gick upp på övervåningen med kaffe och kladdkaka så fick jag vara i fred och allt socker gjorde att hjärnan fick energi ;) Jag har alltid haft svårt att plugga utan socker. Därför brukar jag alltid gå upp i vikt när det har varit tentaperioder :P

Just nu sitter vi i soffan och är mätta efter middagen. Gofisen sover och vi har nyss sett på mästarnas mästare och ska snart se på en film. Imorn är det final i mästarnas mästare och jag hejar på Jörgen eftersom han är värmlänning och har spelat i Färjestad :)


Receptet kommer från Jennys matblogg:

Snickerskladdkaka

Till en form på 26 – 28 cm har jag detta (det är en dubbelsats ) 
Har du den vanliga formen ca 22 cm , så halvera receptet och grädda kortare tid.
Dock ska inte vara helt fast och färdiggräddad när du tar ut den- då den kommer stanna till sig efter ett par timmar i kylskåpet :-D


Detta behöver du:   (jag gjorde halv sats eftersom min form är ca 22 cm i diameter)

ströbröd och smör till smörjning av form

4 ägg (2 ägg)
6 dl strösocker (3 dl socker)
2 tsk vaniljsocker (1 tsk vaniljsocker)
8 msk kakao (4 msk kakao)
3 dl vetemjöl (1,5 dl vetemjöl)
200 gram smält smör (100-150 g smör)
1 center/plopp förpackning (jag tog 1 ploppförpackning)


Garnering : 2 dl salta jordnötter +  200 gram mjölkchoklad (samma för mig)


vispgrädde till servering


Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader.
Smält smöret till smeten. Låt svalna.
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, kakao, mjöl och smöret.
Bred ut i den smorda och bröade formen   , tryck sedan i alla plopp-
och grädda sedan  i mitten på ugnen i ca 30 minuter
(halverar ni receptet så blir det kortare gräddningstid , den ska vara lite lös i mitten, jag tog ut den efter 23 min och den blev lagom kladdig)

Under tiden smälter du mjölkchokladen över ett vattenbad och rör ner jordnötterna.
Fördela sedan detta på kladdkakan, och ställ den kallt minst  2 timmar innan servering.

 

Den blev riktigt god kan jag lova :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0