Jorgubbstårta!


Midsommar 2011 hittade jag ett recept på jordgubbstårta som verkade gott som jag då testade för första gången. Den upplevde sina försväntningar och därför tänkte jag införa som tradition att göra den varje midsommar. Jag bakade även två sådana tårtor till dopet förra sommaren. Idag har jag bakat tårtan och vi ska äta av den ikväll hos mina föräldrar. Hoppas att den blir lika god som förra året :)

2011:


2012:


Recept:

125 gram margarin (jag tog äkta smör)
1 dl socker
2 st äggulor
1 dl mjölk
1,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Maräng:
2 st äggvitor
1,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Fyllning:
3 dl vispgrädde
hackad choklad (jag tog 100 g marabou mjölkchoklad)
jordgubbar


GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Sätt ugnen på 175 grader. Rör margarin och socker smidigt med elvisp. Tillsätt äggulorna en i taget under vispning.
  2. 2. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten växelvis med mjölken.
  3. 3. Smörj två formar med löstagbar botten, 24 cm diameter och bred ut smeten i dem med undersidan av sked.
  4. 4. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt socker och vaniljsocker under vispning och vispa till maräng. Bred marängen över smeten och grädda i 175 grader ca 20 minuter. Låt kallna.
  5. 5. Vispa grädden och rensa och hacka hälften av jordgubbarna. Lägg ihop tårtan med grädde, choklad och jordgubbar mellan. La några chokladhjärtan som dekoration. Toppa ev. med grädde och lägg på skivade jordgubbar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0