Smörgåstårta!


I torsdags gjorde jag mitt livs första smörgåstårta och den blev riktigt god. Det som jag behöver ändra/förbättra mig på till nästa gånga är enligt mig: vackrare estetiskt sett och ha äggskivor på den. Enligt Andreas: Äggskivor och mer gurkskivor. Annars lyckades jag hitta ett toppenrecept:


Recept har jag hittat när jag googlat på smörgåstårta och hittade det på denna blogg: www.cookiesndreams.se

Recept:


1 pkt (6 st) polarbröd i halvmånar
5-6 dl creme fraich (jag tog 5dl av den fetare för att det inte skulle bli så rinnig röra)
½ kg färska räkor (med skal) (jag orkade inte skala fast det blir godare så jag köpte färdigskalade)
2 burkar ishavsom
4 kokta ägg
färsk dill
1-2 gula lökar
ca 15 Surumi sticks
citronsaft
Salt och peppar

Garnering
smör
rökt skinka
ost
avokade
röd stenbitsrom
tomat
gurka
räkor
citron dill

Att använda dessa polarbröd i halvmånar funkar perfekt tycker jag, så får du en rund och fin tårta utan ansträngning! Lägg gärna hop den kvällen innan och garnera nästa dag när du ska servera den. Börja med att skala alla räkor och koka äggen till röran, hacka upp bägge samt surumi sticksen lite fint och lägg tillsammans i en skål med rom och finhackad lök. Blanda ihop allting med creme fraichen och smaksätt med lite färsk finhackad dill, citron, salt och peppar. Om såsen har blivit lite lös så ställ den i kylen en stund för att fasta ihop sig innan du fyller tårtan i två jämna lager. Täck över med plastfolie och låt vila i kylen gärna över natten.

Ha smör på det översta lagret polarbröd och täck hela tårtan med hyvlad ost. Garnera sedan fint efter eget konstnärligt tycke :). Varsågod att servera!

Vi åt av den till middag i torsdags, frukost i fredags, nattmat i fredags och det sista åt vi upp idag tillsammans med brorsan och mina föräldrar och självklart också gofisen ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0