Sommaren är här?


Idag gick vi in i juni och då tycker jag att det är sommar men värmen är tyvärr inte här. Hoppas att det blir toppen väder de sista två veckorna i juli när vi är lediga. Idag slutade jag kvart över ett eftersom då hade jag gjort mina 36 timmar på apoteket denna vecka. Hade tänkt att ta min lästid på eftermiddagen och göra klart sista uppgiften som ska in nästa vecka men det gick inte så bra när gofisen var hemma :P Jag ville hämta honom lite tidigare idag efter att jag slutat så att han inte behöver vara sist hem jämt från dagis och tänkte sen plugga när han sov middag. Gofisen hade dock andra planer och det blev till att vakta honom istället så jag får ta tag i det imorn istället för jag orkar inte efter att jag kommer hem på kvällen efter en lång dag på apoteket.


Imorn står veckohandling, tvätt, matlagning, bada gofisen, leka med gofisen, skriva på sista uppgiften om kundkommunikation 2 och grillning på kvällen på att-göra-listan. Hoppas att jag hinner med det så kan jag slappa på söndag och ta det riktigt lugnt då. Uppgiften får bli till att göra när gofisen sover middag. Älsklingen ska börja förbereda i slänten genom att rensa bort ogräs och det är hans träningsdag imorn så det blir jag som får ta hand om gofisen mestadels av dagen. Jag ska försöka komma ihåg och ta ett kort imorn på slänten på framsidan så kan jag visa före och efterbilder sen.

Kände att jag behövde få göra något roligt för mig själv eftersom jag sällan hinner det nuförtiden så jag passade på att baka till fredagsfikat när älsklingen kom hem:





Receptet kommer från mina nya bakbok som jag fick på morsdag "Hello cupcake"

Mazarincupcakes med färska bär

Recept:
Mazarin
250
g
smör, mjukt
1 dl vetemjöl
5 st ägg, ekologiska
500 g mandelmassa
Garnering 2 l färka bär, t.ex. bigarråer, jordgubbar och hallon
5 dl vispgrädde

Gör så här
1.
Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.

3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning.

4. Vänd sist i mjölet för hand.

5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

6. Grädda cupcakesen i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.

7. Låt dem svalna helt.

8. Garnering
Vispa grädden fluffigt och skiva jordgubbarna.

9. Spritsa grädden på kakorna som en lite ”bikupa” och fäst bären i grädden.

Så här såg Lejlas cupcakes ut:

De blev riktigt goda kan jag säga :) mums. Hoppas att vi får besök imorn så att vi kan bjuda på (mormor och morfar kommer säkert). Sen har vi besällt pizza ikväll så nu känner jag mig som en uppstoppad gris ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0