Matvägra!


Just nu är vi inne i en jobbig period. Gofisen gnäller väldigt mkt nuförtiden och idag vägrade han att både äta och dricka. Det har aldrig hänt förut. Han vaknade kl. 6 imorse och fick gröt, smörgås och juice. Sedan skulle han få lunch vid 11-tiden och då sköt han bort skeden med mat och även flaskan med mjölk. Jag försökte ett tag men det gick inte. Då bestämde jag mig att han får inte mat igen förrän nästa måltid vid halv tre. Hoppar man över en måltid så får man vänta tills nästa för annars kan det ju bli så att han tror att han kan göra som han vill och vi får hålla på och göra iordning mat hela tiden. Iaf så somnade han efter det i över två timmar och vaknade vid kvart över två. Vid halv tre gav jag honom middag med samma resultat igen. Då var han i och för sig nyvaken så jag gjorde ett nytt försök kl. 15 och då gick maten ner men han vägrade att dricka mjölk eller vatten. Då får han vara törstig för han kan inte få juice till varje måltid och det kommer han antagligen inte heller att få på dagis. Vi försökte ett antal gånger på eftermiddagen att ge honom vatten men han slog bara bort flaskan. Han drack iaf välling innan han la sig för natten så då fick han iaf i sig lite vätska. Imorn gör jag ett nytt försök med vatten eller mjölk som måltidsdryck. Jag känner att den här kampen måste vi vinna och det kommer nog inte att ta för lång tid hoppas jag innan gofisen inser att han inte kan göra som han vill.

Sedan jag kom tillbaka från Uppsala märkte jag att gofisen har blivit mer nyfiken av sig och är bokstavligen över högt och lågt just nu :P Han är och drar i grejer, plockar, klättrar, kryper, går runt runt soffbordet, drar i datorn när jag surfar, drar i gardiner etc :P Med andra ord går det inte att släppa blicken någon längre stund från honom. Standard är att han vaknar kl. 6 varje morgon och vill inte somna om längre. Vi har prövat några gånger att lägga honom mellan oss när han vaknar men då ställer han sig antingen upp och håller i sängramen och tänder och släcker lampan hela tiden och gåt fram och tillbaks på oss eller så ska han krypa ur sängen (rakt över kanten) :P Men trots allt jobb det innebär så är det så mycket värt det. Jag älskar gofisen så mycket och han är värd allt jobb och slit. Det är så roligt att se honom utvecklas och jag blir så glad när han är glad, vilket han ändå har varit mestadels av tiden. Det är bara på senare tid som han gnäller mer. Han har lärt sig att ge kram och puss :) min lilla (stora) gofis.

Nu får vi frid en liten stund innan vi ska gå och lägga oss. Men jag får nog strax börja tänka på refrängen för han kommer garanterat att vakna kl. 6 imorn. Älsklingen ska jobba imorn och gofisen och jag ska till dagis :) Tänkte försöka gå bort en stund imorn under inskolningen för att gå ett steg längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0