Kladdkaka!

 
Min favoritefterrätt som jag aldrig tröttnar på och som är så enkel att göra är kladdkaka. Har prövat massor av olika recept och detta är mitt bästa:
 
Recept:
 
2 ägg
3 dl strösocker
150 gram smält smör
1,5 dl vetemjöl
3-4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker 
 
Glasyr:
200 g valfri choklad tex marabou dajm, mint, digestive, orego, schweizernöt
 
Vispa ägg och socker i en bunke. Ha i mjöl, socker och kakao och vispa. Vispa slutligen i smält fett. Grädda i en smord och bröad form med löstagbar kant i ca 25 min på 175 graders värme.
När kakan svalnat lite brer man på chokladen ovanpå kakan som man smält i ett vattenbad. 
 
Jag brukar ha vispad grädde till och ibland även en varm bärsås där jag mixar hallon och björnbär med mixerstav och värmer på spisen med lite vaniljsocker. 
Efter dagens gäster blev det inte mkt kvar :-) men det räckte iaf till en bit efter middagen igår kväll. Idag ska jag inte äta något onyttigt utan nu ska Thilde och jag ut och gå eller mer riktigt så ligger Thilde i barnvagnen och jag går :-) nu ska det brännas fett. Imorn blir det rullskidor efter A kommit hem från jobbet och tis-tors långpromenad när gofisen är på dagis. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0