Fredagsdessert!

 
Om någon missat så är jag väldigt förtjust i sötsaker. Jag älskar att baka och gofisen bakar gärna med mig 😋 det får gärna vara mäktigt. Mottot för mig är inte "less is moore" utan "moore is moore" haha. Detta recept kommer från jennysmatblogg.nu och denna kladdkaka föll mig verkligen i smaken. Min make tyckte den var för mäktig och föredrar min traditionella kladdkaka men jag älskade den, mums
Enligt receptet ska kakan vara 20-30 min i ugnen på 175 graders värme men då var kakan alldeles för lös fortfarande. Min ugn kanske är kall eller så är receptet efter en större springform. Min springform är 24 cm i diameter och jag hade kladdkakan i ugnen i 40 min och den blev perfekt kladdig. Vispad grädde till det kan inte gå fel 
 
Recept:
3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4- 5 msk kakao
2 dl vetemjöl
150 gram smält smör
1 burk med karamelliserad mjölk
Topping : Rice crispies + 120 gram mjölkchoklad
 
Ställ ugnen på 175 grader.  Smält smöret och låt svalna något. Rör ihop ägg och socker, blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter. Börja med att breda ut hälften av kladdkakssmeten  i den, och  klicka ut kolakrämen i smeten och toppa sist med resten kladdkakesmeten. Ställ in i ugnen i cirka 20-30 minuter (jag hade den inne i 40 min) Den ska fortfarande vara lite lös i mitten – den stannar till sig i kylskåpet. Smält mjölkchokladen över vattenbad och rör ner ett par dl rice crispies och bred över den crispiga chokladtoppingen över kladdkakan och ställ svalt fram till servering.
 
Hälften av smeten i formen 
En burk karamelliserad mjölk ovanpå
Resten av kladdkakssmeten
Färdiggräddad

topping på



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0