Vaccin eller ej!


Just nu velar jag fram och tillbaka om jag ska ta vaccinet eller inte. Barnen vill jag inte ska ta vaccinet till att börja med då testerna inte är framtagna på barn. På folkhälsomyndighetens hemsida står det dessutom att man rekommenderar inte barn under 17 år att vaccinera sig. Till att börja med har jag varit negativ till att vaccinera mig själv då vaccinet tagits fram under kort tid och jag är rädd för biverkningar med tanke på biverkningarna som uppkom av Pandemrix. När jag nu läst på lite mer om denna biverkan och om detta vaccin och med tanke på mitt jobb och att jag träffar gammelmormor så har jag beslutat att ta vaccinet. Till att börja med tillhör apoteksbranchen prioritetsordning grupp 3 av 4 så det lär väl dröja innan vi vaccineras men apoteksbranchen jobbar på att vi ska tillhöra grupp 2, vilket är hälso- och sjukvårdspersonal. Om detta inträffar får vi vaccinet tidigare.

Pfizer vaccin som blev vinnaren bygger på m-RNA/DNA- teknik, vilket är en relativt ny teknik av vaccin där man sprutar in m-RNAsekvens av viruset som kodar till ett virusantigen och då startar en immunologisk reaktion som leder till antikroppar mot viruset. Astra Zeneca som inte blev först har ett vaccin som bygger på traditionell teknik där viruset injiceras direkt in i kroppen och då startas en immunologisk reaktion som leder till antikroppar mot viruset.

(null)


 



















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0